Zdecydowałeś się na zakup felg ale nie masz pojęcia jak do tego podejść? Oto nasz mały poradnik który Ci to ułatwi!

Najczęstszymi pytaniami które padają są:

  • Jakie felgi wybrać? Stalowe czy też aluminiowe?\
  • Lepsze będą felgi o większym rozmiarze czy mniejszym?
  • Jakie felgi wybrać na sezon zimowy?
  • Jakimi parametrami sugerować się dobierając felgi?

Oto Nasza podpowiedź na powyższe pytania:

Felgi Stalowe czy aluminiowe?

Panuje przeświadczenie że felgi wykonane z aluminium są zbyt miękkie na nasze drogi oraz ich czas użytkowania jest zdecydowanie krótszy niżeli w przypadku felg stalowych. Nic bardziej mylnego! Felgi stalowe są bardziej podatne na uszkodzenia, przy czym zdecydowanie tańsze i łatwiejsze do regeneracji. Zatem przemawiają za nimi względy ekonomiczne i stąd ich popularność! Alufelgi mają jednak dużo więcej zalet. Poza lepszą wytrzymałością są tez walory estetyczne. Duży wybór wzornictwa oraz kolorystyki sprawia, że są dużo efektywniejsze oraz są jednym z najprostszych sposobów podrasowania wyglądu auta. Nie każdy użytkownik 4 kółek wie, że za felgami aluminiowymi przemawia również lepsze chłodzenie hamulców więc są wskazane dla wszystkich miłośników szybkiej jazdy!

Jaki rozmiar felgi wybrać?

Średnicę felgi wybiera się indywidualnie pod model auta. Pod wagę jest brany zacisk hamulca i wielkość tarcz hamulcowych, które musi pomieścić obręcz felgi. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować felgi większe niż standardowe. Wtedy należy jedynie pamiętać o wyborze opony o niższym profilu. Tak dobrane koła wyglądają efektowniej i robią duże wrażenie, przy czym zmniejsza się komfort jazdy jak i podatność na uszkodzenia felgi. Zatem zaleca się większe felgi na sezon letni, a mniejsze na okres zimowy.

Felgi na sezon zimowy

Konieczność montowania stalowych felg zimą to kolejny mit! Jak już wspomnieliśmy felgi stalowe są bardziej podatne na uszkodzenia, niemniej przemawia za nimi ich cena i łatwość regeneracji. Każda felga delikatnie uszkodzona, zarysowana będzie podatna na korozję niezależnie od tego czy jest stalowa czy też aluminiowa. A sami Państwo przyznacie, że o tego typu uszkodzenia zimą nie trudno. Z pewnością na ten okres nie poleca się felg polerowanych. Ich powłoka jest bardziej podatna na defekty w trudnych warunkach. Sól drogowa jak i chemia kwasowa zdecydowanie nie sprzyjają w ich użytkowaniu.

Decydując się na felgi aluminiowe zimą należy pamiętać aby wybierać te o prostych wzorach co ułatwi ich czyszczenie i wyeliminuje osadzanie się soli w trudno dostępnych miejscach. Kolory najczęściej wybierany przez klientów w tym czasie to srebrny, czarny oraz metaliczny.

Pamiętajmy jednak, że o każde felgi należy odpowiednio dbać (szczególnie zimą!) by cieszyć się nimi jak najdłużej! Należy je czyścić oraz zabezpieczać przed szkodliwymi warunkami użytkowania. Na rynku powstała już cała masa środków ułatwiających dbanie o ich wygląd oraz trwałość. Oczywiście znajdziecie je również w naszym sklepie.

Parametry Felgi

Felgi dobieramy po parametrach takich jak: Rozmiar, rozstaw śrub, Et (offset) oraz otwór centralny.

Rozmiar: np. 7×16 – pierwsza z liczb oznacza oznacza szerokość felgi natomiast kolejna średnicę obręczy. Oba parametry podawane są w calach.

Rozstaw śrub: np. 5×112 – cyferka 5 to ilość śrub a liczba 112 to średnica okręgu na którym są nawiercone otwory na śruby.

Et (offset): Kolejnym parametrem jest Et czyli odsadzenie felgi który jest podawany w milimetrach. To głębokość osadzenia felgi na piaście. Im większe Et, tym felga bardziej „chowa się” w nadkolu. Zmniejszenie Et powoduje jej wysunięcie (zwiększenie rozstawu kół). Jest to parametr decydujący o ułożeniu koła w nadkolu auta. Prawidłowość dobrania tej wartości wpływa na rozstaw osi kół, a co za tym idzie na komfort i bezpieczeństwo jazdy, jak również na trwałość oraz pracę elementów zawieszenia.

Otwór centralny: To średnica wewnętrzna otworu felgi podawana w milimetrach. Od tej wartości zależy odpowiednie wycentrowanie felgi na piaście. W momencie gdy istnieje różnica między otworem centralnym felgi, a średnicą piasty, korygujemy to dodając pierścienie centrujące (głównie przy felgach aluminiowych). W przypadku idealnego dobrania pierścieni ich obecność nie ma wpływu na użytkowanie felg! Pomagają one jedynie w stabilizacji felgi na piaście. Od tego parametru zależy to, czy drgania i siły będą przenoszone z koła na piastę w naszym aucie.

Pamiętajmy że przy doborze felg stalowych jak i aluminiowych powinniśmy kierować się zawsze parametrami zalecanymi przez producenta naszego samochodu. Nasi konsultanci z przyjemnością pomogą Wam w odpowiednim doborze wyżej wymienionych wartości! Ceniąc czas klienta i zwiększając komfort zakupu jesteśmy do dyspozycji na infolinii oraz chętnie odpowiemy na Wasze pytania drogą mailową. Zapraszamy do kontaktu!